Tiden då e-lärande inte funkade

Jag var med i början av 2000-talet när e-lärandet hade en av sina första ”boomar”. Då var det CD-skivor med buggar i och datorer som knappt hade kapacitet för ny teknik och grafik.  Datormognaden var också låg och lanseringar gjordes genom att formligen spruta ut dessa CD-skivor i posten. I bästa fall med ett vidhäftat brev med en kort text och ett ”lycka till”.  Att det inte blev så många som tog sig igenom dessa produkter är kanske inte så förvånande. De hamnade oftast i någons skrivbordshurts och e-lärandet kom inte helt oväntat på skam och var mer eller mindre ett skällsord i många år. ”E-lärande funkar inte” – var slutsatsen.

Men vad var det som inte fungerade? Det var ju knappast lärandet i sig utan hur produkten och processen av lärande hanterades.

Tiden har gått och vi har i dag en stor mängd e-learning distribuerad via nätet. Bara för att kunskapen numera kan vara paketerad i annan form gör ju inte att lärandets principer och psykologi ändras. Att det likväl som i klassrumsträning handlar om att förstå mål och syfte och hitta sin motivation och se sitt behov och att se lärandet i process med tydliga steg  ändras inte i och med att ny teknik möjliggör nya former för lärande. Och framför allt är det samma utmaning kopplat kring e-lärande att ta steg efter själva kunskapsöverföringen och implementera den.

Att det ska vara inplanerade tillfällen där vi verkligen följer en process. Att vi bokar av tid. Att det följs upp.  Eftersom formen för lärande är friare med e-learning  krävs det en ännu tydligare process och vägledning i hela processen tänker jag.  Nu finns tekniken på plats och datormognaden är väsentligt högre. Kvar är att jobba på själva strukturen och processerna runtikring.  Det är det som kommer att vara avgörande för att få e-learning att fungera.

Gillade du den här artikeln?

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på Linkdin
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

Lämna en kommentar

Pin It on Pinterest

Scroll to Top