Konsten att få e-learning att fungera

Att tänka på inför implementering

  • Har ni inte tidigare jobbat med e-learning så tänk på att skapa en insikt och tydlighet om metoden som sådan. Vad är e-learning? Vad menar vi med det? Är det någon speciell form eller menar vi allt som sker på skärm tex?
  • Det kan vara bra att ha sin egen ”ordlista” och synsätt på både lärande och metoder. Ställs det samma krav på genomförande och uppföljning av e-learning som klassrumsträning? Eller är det mer fritt att göra om man vill till exempel?
  • Finns motstånd mot e-learning? Finns ”ryggsäck” från tidigare e-learning som inte varit så bra? I så fall kan man behöva göra en speciell införsäljning och prata om det som varit.
  • Har e-learning sämre status än klassrumsutbildning? Värderas den inte lika högt i ett CV? Hur vi pratar om och följer upp våra e-learningaktiviteter  kan vara viktigt.
  • Hur får vi e-learning att ”fungera”? Det vill säga vad krävs för uppföljning, eller kombination av metoder så vi vet att det inte bara blir slötittande utan till reell kunskap. Att kombinera med andra metoder och göra start och uppföljning i klassrum kan v ara ett bra sätt att stärka lärandet.
  • Hur ansvarsfördelar vi? Vem är ansvarig för att följa upp? Chef? HR? Personen själv?
  • Att jobba med e-learning är ofta ett självständigt arbete på egen hand med egen planering. Hjälp till med kallelser i outlook och sätt en studieplan som man kan följa om man vill. Det svåra är ofta att se e-elearning som en aktivitet som just läggs i kalendern. Det kan lätt blir att det görs när man får ”tid över”.
  • E-learning kräver fokus och arbete i korta pass. Tänk 30 minuter i taget och gärna repetition inom några dagar.
  • Om ni inte tidigare jobbat med e-learning – gör gärna en pilot och ha en testomgång för att dra lärdomar innan större lansering.
  • Tänk på att förankring kan behöva göras i flera steg och att ett mail sällan räcker som metod för att förankra. Fånga upp synpunkter och kalla hellre till möte där det blir tydligt vad som gäller och vad som förväntas.

Tillbaka till kunskapsbanken

Pin It on Pinterest